Thursday, June 26, 2008

Aku ingin...

***Aku ingin menjadi seperti Abu bAkar, menjalin agung sebuah persahabatan, bersedia berkorban demi kebenaran.
Aku ingin menjadi seperti Umar, berdiri tatkala tunduknya mereka, bersuara tatkala alimnya mereka.
Aku ingin seteguh Ibnu Zubair, yg setia menahan panahan hajjaj.Bersama ibu tua, lantas mati dlm dakapan sejarah.
Aku ingin seteguh pemuda Ghiffari, menentang kezaliman walaupun diancam.
Aku ingin menyulam kerendahan hati Yusof, yg memaafkan saudaranya, walaupun bertemankan kegelapan di perigi tua.
Serta ingin setawakkal Ibrahim, ketika meninggalkan insan tercinta, dibumi tandus tanpa bicara.
Ingin ku semai benih Imam AlBanna, yang merelakan tubuhnya dimamahkan peluru,
serta senyuman AlQutb, ketika berdepan dgn tali maut.
lantas terukir keharuman di pusaraku, bagai harumnya pusara Ashabul Ukhud.***

No comments: